335 V tolika cvalových dostizích se představili koně připravovaní v Česku v roce 2013. První start jsme zaznamenali 4. ledna a poslední 27. prosince. Čeští vyslanci se na zahraničních drahách představují naprosto pravidelně, v okrajových měsících roku je intenzita vystoupení o něco nižší oproti plné sezóně, ale nijak významně. Vyšší počet dostihů, 368, obsadili české stáje v sezóně 2012, právě končící rok byl na zahraniční starty druhý nejbohatší v české historii od roku 1993. I na této bilanci se projevuje finanční situace na Apeninském poloostrově.
44 O takovém počtu zahraničních vítězstvích jsme vás na stránkách Galopp-reporteru mohli informovat. Devatenáct se narodilo v rovinových soubojích a 25 v překážkových. Rok 2013 byl pátým nejúspěšnějším v počtu získaných vítězství za posledních 21 sezón. Nejlepší rok jsme zaznamenali před šesti lety, v roce 2007, kdy si české stáje připsaly 61 triumf. Stejně jako v roce 2013 jsme zaznamenali 19 rovinových vítězství, ale překážkových jsme zaznamenali 42. Stará dobrá Itálie!
24 Dva tucty úspěchů přivezli tuzemské stáje v posledních dvanácti měsících z Itálie, čtyři vítězství byla rovinová a rovná dvacítka překážkových. Pod drtivou většinou z nich je podepsán Josef Váňa. Šest rovinových triumfů pochází z Německa a z Rakouska. Opět se potvrdilo, že Ebreichsdorf je nejoblíbenější místo českých rovinových stájí. Za zvláštní pozornost stojí tři rovinové francouzské triumfy, tak dobrou bilancí ještě ani jedna sezóna od roku 1993 neskončila. Překážková vítězství se kromě Itálie zrodila ještě v Polsku (díky za znovuvzkříšení závodiště v Partynicích) a Francii (díky Dorotce trenéra Wroblewského).
5 Zvláštní zmínka musí padnout o zemi galského kohouta, kde české stáje posbíraly 5 vítězství. Mnozí by nad takovou bilancí mohli mávnout rukou, ale stačí si připomenout, že za dvacet sezón od roku 1993 do roku 2012 jsme zaznamenali 13 francouzských triumfů. Pět rovinových a osm překážkových. Je reálný předpoklad, že bilance může být v následujících sezónách ještě úspěšnější, neboť do Francie budou mířit kroky stále více tuzemských svěřenců.
250 Počet dostihů srovnatelný s těmi cvalovýmiabsolvovali v zahraničních dostizích v Česku připravovaní klusáci, i když tato statistika je mírně ovlivněná faktem, že statistika obsahuje také starty koní, kteří jsou v Česku evidováni, ale jejich trvalým působištěm je cizina. Nejvýznamnějším příkladem tohoto faktu jsou Francouz Reve de l’Odon (na začátku roku rehabilitující v Ratíškovicích), pravidelně startující ve Francii, a Saga, účastnice dostihů pro francouzské odchovance v Polsku.
22 Klusácké statistiky obsahují celkem 22 triumfů, ještě můžeme být svědky vylepšení poslední prosincové pondělí ve Vincennes, kde se představí právě Reve de l’Odon v amatérském dostihu. Dvanáct vítězství se narodilo v Německu, kde tuzemské stáje využívají skutečnosti, že všechny dostihy jsou otevřené pro cizince. Zásluhou skvělých svěřenkyň Alle Lomana pocházejí dvě čárky z Nizozemska, v Česku připravovaní koně se prosadili také v Rakousku a Maďarsku.
Celkové resumé? Pokud budeme české dostihy hodnotit pouze tuzemskou optikou, budeme vnímat různé problémy a neduhy, podíváme-li se však za hranice, je patrné, že kvalita v tuzemsku připravovaných koní roste a je jedno jestli se jedná o koně rovinové, překážkové nebo klusáky, zde bojující o holý život. Přesto před trenéry stojí velká výzva. Italské sny už jsou minulostí, pokud nechtějí strávit hodiny dohadováním a licitováním s italskou nepružnou administrativou. Zajímavými destinacemi mohou být Polsko (překážky v Partynicích a roviny ve Služewieci), překážky ve Švédsku a především kontinentální země č. 1, Francie, kde se běhá o velice zajímavé dotace, ale také v konkurenci s tou naší nesrovnatelnou. Nezapomínejme ani na zemi Helvétského kříže, která žije ve francouzském stínu, ale nikoliv finančním. Jen se to chce rozpomenout na administrativní překážky při cestách přes hranice.
Podaří se v roce 2014 navázat na lichotivou bilanci měsíců předchozích? Hodně štěstí všem, kteří se vypraví za úspěchem na blízké či vzdálené zahraniční dráhy!
Zatím nebyl přidán žádný komentář.