Jeden z námětů byl předložen již na podzim, zvýšit úlevu jezdcům s velmi malým počtem vítězství. Martin Liška navrhoval do deseti životních vítězství. Mladí talentovaní jezdci a jezdkyně by mohli dostat více příležitostí, a tím získat tolik potřebné zkušenosti. Návrh je podle mého rozumný, mladých jezdců je nedostatek a je potřeba jim dát šanci. Jejich hmotnostní zvýhodnění by mohlo být pro mnohé realizační týmy motivační. Do této kategorie patří i zvýhodnění jezdců-žáků po deseti dosažených vítězstvích. Podzim jasně ukázal, jaká je to výhoda pro takový talent, jakým bezesporu David Liška je.
Opět se objevil návrh na majitelské prémie v překážkových dostizích, většinou se šlo cestou snížení celkových dotací v dostizích a jejich přesun českým odchovancům. Osobně si myslím, že je dobré český chov podporovat, ale také čeští odchovanci by se měli snažit prosazovat v zahraničí, aby byl o ně zájem také za hranicemi, přece jen domácích zájemců není mnoho a ti si udržují velký přehled, co je zde k mání.
Navíc evropský, a tím i světový překážkový trh není velký, zájem je o skutečnou kvalitu. Devadesát procent dostihů se běhá v Anglii, Francii a Irsku. Potom už je tu Itálie a Česká republika. Na Apeninském poloostrově sbírají v Česku připravovaní koně jeden úspěch za druhým, ale jakou měrou se na tom podílejí domácí odchovanci?
Neprojeví se náhodou snížení celkových dotací na tom, že do zahraničí bude mířit stále více koní připravovaných v Česku? Není jen Itálie, ale také Polsko a v minulém roce se také ukázalo, že máme dost koní, kteří jsou schopni se prosazovat i na drahách ve Francii. Stačí se podívat jen na tři nedělní dostihy letošní překážkové premiéry v italské Pise a napočítáte jedenáct koní připravovaných v české kotlině.
Dále se pokusím předložit některé návrhy, které zde zazněly již dříve zopakovat. Myslím si, že je na čase trochu inovovat kvalifikace na Velkou pardubickou. V posledních letech mnoho dramatičnosti nenabízejí, zvláště potom, co je dotováno prvních sedm míst v cíli. Liší se jen v termínu konání, jinak jsou totožné. Zde si myslím, že může být vzorem klusácká Cena Ameriky, tam je také systém čtyř hlavních kvalifikací, a potom ročníkové dostihy pro čtyř a pětileté, kteří jsou po změně letopočtu pěti a šestiletí. Od současného ročníku jsou pravidla kvalifikace poměrně jednoduchá. První tři z každého dostihu, plus vítězové ročníkových zkoušek. Cena Ameriky se chodí na distanci 2700 metrů, a přesto kvalifikace mají různou délku od 2100 do 2850 metrů.
V minulosti byly kvalifikace i kratší (navíc cizincům stačí absolvovat dostih o délce 4800 metrů), některá by mohla být na kratší distanci, na druhou stranu nevidím důvod, proč by jedna kvalifikace nemohla být delší než 5800 metrů. Otázkou je, zda v první polovině sezóny neudělat dostih pro šestileté, jehož vítěz by měl také zajištěnou vstupenku do Velké.
Při pohledu do starých dostihových kalendářů jsem zjistil, že tehdy byly součástí listin vítězů i tři překážkové dostihy. Memoriál Rudolfa Poplera (v Pardubicích se konal dlouho pouze jeden dostihový den za rok, a tak se tento dostih běhal ve Velké Chuchli) v kalendáři za rok 1948 najdeme jako dostih na 4000 metrů, v ročence z roku 1952 již se jedná o dostih jiný, který do roku 1931 se konal jako Steeplechase založení Československého spolku pánských jezdců a do roku 1948 jako Memoriál Zdenka Kinského. Myslím si, že i v překážkové historii by se měl udělat trochu pořádek. Víme, že Velké pardubické se bude konat 128. ročník, ale co ostatní dostihy. Kolikátý ročník například Memoriálu Rudolfa Poplera se bude konat? Co Cena Labe či Cena Vltavy? Nebylo by dobré třeba jeden z dostihů opět po Zdenko Kinském pojmenovat, nebo tomu stále brání politické důvody jako v roce 1948?
Já vím, že mnohý může namítnout, že historie nám může být jedno, důležitá je současnost, hlavně ať se běhá. Ale myslím si, že pouze pokud budeme znát dobře svou minulost, tak se lépe můžeme koukat i do budoucnosti. Proč se vzdávat toho, že dostihy jsou nejstarším sportem, tak jak ho známe dnes, který se stále provozuje na území České republiky?
Mějte příjemné dny!
Zatím nebyl přidán žádný komentář.