Zrušení dostihu je vždy nepříjemné, ať už se jedná o Anglii, Francii nebo Česko. V dostihově vyspělých zemích je zrušení přece jen méně bolestné, náhradní termín se najde snáze, neboť se běhá každý den. U nás je to trochu komplikovanější, neboť se běhá vlastně jednou za týden, v Pardubicích, jednou za dva týdny. Proto v takových chvílích hraje velkou roli dostihová komise, možná se dá říci i její předvídavost. Současná technika navíc může být pro komisaře velkým pomocníkem, navíc předpovědi na několik málo hodin dopředu jsou poměrně přesné.
V sobotu jsem dorazil do Pardubic krátce po poledni a po několika minutách se začalo v tiskovém centru hovořit o tom, že zhruba v 16 hodin přijde bouřka, mluvilo se o tom, že bude silná. Nikdo ovšem dopředu neavizoval, že se přestávky mezi dostihy zkrátí, aby se program před bouřkou mohl pokud možno stihnout. Pokud je špatná předpověď na menších francouzských závodištích, zkracují se přestávky, aby se program, pokud možno do bouřky stihl odběhat. V sobotu byla možnost i v Pardubicích k operativním změnám, nebyl televizní přenos, který by dal podobě programu jasný řád.
Už okolo třetí hodiny bylo jasné, že se bouřka pardubickému závodišti nevyhne. Snímky z radarů v mobilních telefonech byly naprosto výmluvné, Pardubice byly doslova v obležení silných bouřek. V průběhu pátého dostihu začalo pršet. Při pohledu do telefonu po půl čtvrté bylo jasné, že srážky budou hodně silné a nebudou trvat jen několik chvil. Následující minuty to jen potvrdily. Proto bylo nepochopitelné první posunutí dostihu pouze o pět minut. Už před čtvrtou hodinou bylo jasné, že se stav dráhy velmi podstatně změnil. Pokud měl program pokračovat, mělo nejprve dojít k prohlídce dráhy a stanovení, jaké dostihy bude možné běhat a jaké nikoliv.
Bohužel ani další předpověď nebyla příliš optimistická. Už okolo půl páté jsme v tiskovém centru bavili o tom, že přijde ještě jedna silná vlna přívalových dešťů, mluvilo se o čase po páté hodině. Nakonec další vlna přišla přesně v půl šesté, v době plánovaného startu Zlatého poháru, kdy už osm startujících bylo na dostihové dráze. V tu dobu už na pardubickém závodišti zbyla jen hrstka skalních, doslova nebylo vidět na krok, dostih by byl neregulérní. Minimálně deset minut před půl šestou už bylo jasné, že další bouřka je doslova za dveřmi, proto vyslání účastníků na dráhu bylo zbytečné.
Vím, že můžete namítnout, že po bitvě je každý generálem, ale zjistit si, co nejlepší předpověď pro daný dostihový den by měla být povinnost komisařů, stejně jako příprava alternativních scénářů pro případy mimořádných událostí, jako tomu bylo v sobotu odpoledne. Vím, že podobná situace jako v sobotu odpoledne nastává velmi zřídka, ale určitě se to dá vyřešit s větší noblesou, než tomu bylo v Pardubicích, kdy se podmínky měnily velmi často a nikdo moc nevěděl, co bude za několik málo minut. Spíše to vypadalo na náhodné nápady, než promyšlené kroky vedoucí ke zrušení nebo dokončení programu.
Kursib
4.3.2024, 22:52Jan Červenka
15.6.2015, 07:09