Na úvod mi dovolte jeden návrat o čtyři roky zpátky. Ve čtvrtek 16. července 2015 se konal ve Velké Chuchli dostihový den čítající pět dostihů. První bod programu byl odstartován pět minut po půl sedmé a poslední v půl deváté. Celkem se představilo 69 koní a s dostihovým dnem panovala spokojenost. Když na tiskové konferenci na konci sezóny padla otázka, zda se úspěšný dostihový den bude opakovat i na přes rok, bylo tehdejším vedením sděleno, že to naprosto není téma, kterým by se pořadatel zabýval. Odpověď vzbudila překvapení, ale nezbylo nic jiného než ji akceptovat.
Letní dostihový den se tak vrací do Velké Chuchle po bezmála čtyřech letech. Zájem je opět solidní, startovní listiny obsahují 77 jmen, tedy průměr 11 koní na dostih, průměr dostihových dní ve Velké Chuchli od dubna do června byl 10 koní v dostihu a celostátní průměr hovoří o necelých devíti startujících v jednom dostihu. Z této strany může panovat spokojenost.
Po zkušenostech z roku 2015 jsem čekal, že večerní dostihový den bude začínat nejdříve v pět, možná i o půl hodiny později. Poslední bod programu by tak vyšel na 20:30, stejně jako před čtyřmi lety. Konce dostihových dní po půl deváté jsou v tomto čase běžné, stačí se jen podívat na startovní listiny v různých zemích ve čtvrtek 11. července:
Lipsko – závěrečný dostih 20:55 – západ slunce 21:25
Longchamp – závěrečný dostih 21:15 – západ slunce 21:53
Leopardstown – závěrečný dostih 21:00 – západ slunce 21:49
Epsom – závěrečný dostih 20:40 – západ slunce (Londýn) 21:16
Praha – závěrečný dostih 19:00 – západ slunce 21:09 (pátek 12. července)
Proto se ptám, proč se ve Velké Chuchli začíná tak brzy? Vždyť i loni 28. října se poslední dostih konal 64 minut před západem slunce, nyní se doba zdvojnásobila. Pokud by se hodinový rozestup zopakoval, stačilo začínat v 17:00. Možná by cestu do hlediště našlo více diváků. Doprava do/z Chuchle je stejná na čtvrtou i pátou a návrat po osmé je stejný jako o víkendu.
Loni v listopadu byla prezentována vize společných dostihových dní klusáků a cvalových koní. Původně byly plánovány tři, zbyl jediný. Dá se opravdu hovořit o společném dostihovém dni, když klusácký dostihový den startuje v 11:15 a poslední dostih bude odběhnut ve 13:45, tedy dvě a čtvrt hodiny před prvním cvalových dostihem? Podle mého nikoliv, jedině pokud by existoval nějaký zajímavý spojovací program, ale o tom jsem se nic nedočetl.
Páteční večer je v Praze v létě příležitostí k různým akcím, možná naivně jsem předpokládal, že právě červencový dostihový den bude příležitostí ke konání nějaké doprovodné akce, která by na dostihy přilákala publikum jiné než typicky dostihové. O žádné akci jsem se bohužel nedozvěděl, a tak se po dostizích mohou návštěvníci v klidu rozejít domů a začít se chystat k cestě do Drážďan nebo Světlé Hory, kde se běhá v sobotu.
Poslední otazník patří realizačním týmům. Páteční podvečer není typickým termínem, ale tento chuchelský přesně zapadl mezi dvojici dostihových dní v Německu. Nikoliv někde daleko na západě, ale docela blízko, jak bylo uvedeno výše ve čtvrtek večer je na programu dostihový den v Lipsku a v sobotu v Drážďanech. Do Lipska je to nějakých 270 kilometrů a do Drážďan zhruba polovina, a tak pokud by trenéři a majitelé měli zájem o jezdce působící u našich sousedů, měli je téměř ideálně naservírované na zlatém podnose. O angažmá měl zájem i Václav Janáček, ale nikdo neměl zájem, stejně jako o Filipa Minaříka a mnohé další. Vedoucí muž německého šampionátu Bajuržan Murzabajev se představí dvakrát a v Kataru vyhledávaný Tomáš Lukášek jednou.
Často slyším nářek nad nedostatkem jezdců v tuzemských dostizích, ale když je možnost výběru široká, tak realizačními týmy zájem nemají. Jaká je tedy realita?
Mějte příjemné dny a na viděnou na dostizích!
Ulafph
5.3.2024, 07:27Petr
15.7.2019, 16:09Eman Makronka
18.7.2019, 14:45Petr
15.7.2019, 15:54Láďa
15.7.2019, 12:38Eman Makronka
13.7.2019, 22:10Josef
11.7.2019, 17:12Ondřej Blahník
11.7.2019, 08:50Petr
11.7.2019, 07:02Vratislav
10.7.2019, 22:07Dan
10.7.2019, 10:05Milda
10.7.2019, 09:44