Již počtrnácté se konala Letní cena klisen na distanci 2000 metrů. Mnozí pamětníci si vzpomenou, že v minulosti se podobný dostih pro klisny konal na přelomu srpna a září. Ten z kalendáře zmizel, a tak se nabízí, aby právě Letní cena klisen dostala statut nejvyšší kategorie. Někdo může namítnout, že to bude jen týden po Ceně Wago, což je tradiční test pro tříleté klisny na Oaks. Na druhou stranu týden po derby-dni, kdy jsou na programu vrcholy pro všechny skupiny elitních koní, se jedničkový dostih pro Karlovy Vary bude hledat velmi obtížně. Navíc poslední dvě vítězky Letní ceny klisen, Dally Hit a Venillia, jasně ukázaly, že mezi elitu neoddiskutovatelně patří.
V roce 2013 se poprvé objevila myšlenka poháru pro klasické steeplery. Dva díly tehdy byly odběhnuty, třetí už se nekonal. Utekly čtyři roky a dnes mají klasičtí steepleři v Česku jeden z nejlepších a nejlépe dotovaných ročních programů. Nevěříte? V polovině dubna Velikonoční steeplechase na 3700 metrů, tři týdny potom jedničková klasická steeplechase v Pardubicích na 3900 metrů, 10. června byl na programu Zlatý pohár v Pardubicích na 4400 metrů, 2. července Pohár Josefa Váni na 4500 metrů, 29. července Křišťálový pohár v Pardubicích na 4400 metrů, koncem srpna Velká mostecká steeplechase na 4500 metrů, pokud by se to nezamlouvalo, tak Zlatý pohár EŽ ve Velké Chuchli přes proutěné překážky na 4200 metrů a v polovině října Velká národní Josefa Váni v Praze na 4500 metrů.
V českých podmínkách se až tak striktně koně na proutěnky a klasické steeplechase nerozdělují, jako je tomu například v Anglii. Je to dáno i tím, že kompletní překážkový program nabízejí jen Pardubice, na ostatních drahách se překážkových dostihů běhá málo nebo jen párkrát za rok. Navíc na většině závodišť najdeme překážky specifické. V neděli odpoledne jsem se ptal Petra Tůmy, jak je možné srovnat karlovarské překážky s pardubickými. „Je to lehčí klasika než v Pardubicích,“ odpověděl.
Jen mě zarazilo, že všechny významné klasiky se běhají na distancích 4400 nebo 4500 metrů. Pardubický Zlatý pohár se dříve běhal na 5000 metrů, kdysi v Praze konaná steeplechase měla distanci dokonce 5200 metrů. Nehoruji za to, aby se všechny klasiky běhaly na delších distancích, ale aby distance byly různé (přibližně od 4 do 5 kilometrů), nikoliv jen v rozmezí 100 metrů.
Minulý týden jsem v Pardubicích krátce mluvil s Pavlem Vítkem po triumfu Usockema v dostihu na 3300 metrů a říkal. „Chtěli jsme ho do Velké pardubické, ale ukazuje se, že pro něj jsou krátké krosy, tak proč něco měnit, když to funguje.“ Určitě všichni klasičtí steepleři nejsou specialisté na 4400 nebo 4500 metrů, někteří zvládnou i distanci delší, pro jiné může být čtyři a půl kilometru moc. To je z mého pohledu argument, aby se české klasiky trochu distančně rozdělily. Podařilo se to u dostihů přes proutěné překážky, v Pardubicích se běhají na „dvoumílové“ distanci a v Praze na 4200 metrů.
Když už se tentokrát věnuji propozicím, dávám ke zvážení, návrat letounské jedničky na 1000 metrů do termínové listiny. V minulosti najdeme kilometr při festivalu či Zářijovou cenu konanou v Praze nebo ve Slušovicích. Myslím, že ideálním termínem je jeden z karlovarských srpnových dostihových dní. Po Slovenském derby už je dost dlouho, aby se dala zkombinovat Cena Myse a Karlovy Vary, navíc letos jsou sprinterské vrcholy, Svatováclavská a Českomoravská cena až ve druhé polovině října, což je také specifický termín. Aktivní účastníci dostihů najdou možností ke zlepšení českého dostihového kalendáře určitě více.
Ještě malá odbočka k termínům. V sobotu bylo v Česku volno, všechny dráhy zely prázdnotou, v neděli byly na programu vrcholy v Německu, Polsku, Maďarsku a také v Meranu. Nedal se dostihový den v Karlových Varech přesunout na sobotu? Na rovině i na překážkách by bylo k dispozici více jezdců a to podle mého není v současné době úplně marný argument. Před několika týdny jsem vyzval k přesunu Velké červnové na sobotu, aby nedocházelo ke kolizi s bratislavským Turf gala. O tři týdny později se v Bratislavě běhalo mimořádně v sobotu a na startu Českého derby jsme viděli hned tři jezdce, kteří pravidelně startují ve Starém háji. Není i toto argument pro změnu?
Mějte příjemné dny a na viděnou na dostizích!
Zatím nebyl přidán žádný komentář.