Určitě nás může zalít pocit spokojenosti nad tím, že sezóna začíná. Budeme moc oslavovat hrdiny, rozebírat šance v klasických dostizích, spekulovat nad ambicemi ve Velké pardubické. Tak jako obvykle, s železnou pravidelností každý rok. Dostihových dní, a tím i dostihů asi bude méně, než bývalo v minulosti. Tato skutečnost by mohla hrát ve prospěch pořadatelů, startovní pole by měla být početnější. Což je také pozitivní zpráva pro sázkovou kancelář. Otázkou však je, kolik realizačních týmů využije možnosti tuzemských startů a kdo vyrazí za hranice. Jen o třetím dubnovém víkendu startuje na zahraničních drahách 38 koní v českém tréninku. Příští týden je na programu Wroclav, a to za hranice vyrazí ještě více koní.
Se začátkem dostihové sezóny stojí za to popřát příjemné dostihové dny, pojďme se bavit výkony koní i jezdců, snad nám bude přát počasí a dráhy budou ideálně připravené. V sázkách bude možné vyhrát zajímavé sumy a návštěvy budou minimálně srovnatelné s minulým rokem. „Chtěli bychom při Evropském poháru žokejů překonat návštěvu, která byla loni na Poháru Josefa Váni,“ dává si smělý cíl Milan Baraník z pořádající agentury Lyciano group.
Určitě se to chce v následujících šesti měsících radovat z tuzemského dostihového dění, nechat se jím strhnout, případně se radovat z úspěchů na zahraničních drahách. Věřím, že se opět dočkáme rovinového black-type vítězství na západ od našich hranic, pokud se narodí ve Francii, ještě lépe. Po očku však sledujme velmi pečlivě, co se děje v zákulisí. V lednu 2013 jsme navštívili dostihové závodiště ve švédské Solvalle, kde se koná 80 dostihových za rok (v současné době možná i více). Tamní šéf Nor Tyre Fyrand s vážnou tváří říkal: „Z roku 2013 mě zajímá pouze okrajově Elitloppet, jako vrcholná akce roku, a to je všechno, já v současné době intenzivně pracuji na dalším roce 2014. Má práce je připravovat budoucnost, nikoliv minulost, proto máte v autě velké přední sklo a malé zadní.“
Tyto věty mi stále znějí v uších. My jsme v potu tváře koncem března podepsali smlouvy na dostihové dny roku 2016. Je vidět, že žijeme úplně v jiném světě než vyspělé dostihové země. Proč se předváděcí klusácký dostihový den pro francouzské partnery a sázkovou kancelář PMU koná v Bravanticích 11. června? „V červenci a v srpnu je ve Francii připravován kalendář dostihů na rok 2017, pokud uspějeme, budeme do něj zařazeni,“ vysvětlila mi sekretářka České klusácké asociace Helena Pokorná.
Pokud jednou chceme být do mezinárodního kalendáře zařazeni, mělo by být právě jaro termínem nejvíce schůzek a jednání o podobě příštího dostihového roku. Všechny dostihové programy od poloviny září by měly informovat, kdy a na jakých místech se bude v následujícím roce běhat. Ideální by bylo vědět i za kolik. Potom majitelé mohou kupovat koně s větší chutí a radostí (nejen venku, ale i u nás doma), pokud budou vědět, do čeho jdou. Pokud se dnes zeptáme na rok 2017, bude před námi nejspíš neprostupná mlha. Aby sezóna 2017 nabrala konkrétních obrysů je potřeba společně jednat, a především spolupracovat. Slovo spolupráce je třeba třikrát podtrhnout! Koňákům snad není třeba vysvětlovat, jaký výsledek vznikne, když jeden dává pokyn hot a druhý čehí.
Mnohokrát jsem v minulosti slýchal, že nám jde především o koně. Pokud tomu tak skutečně je, tak v nejbližších dnech všechny strany opět zasednou k jednomu stolu (je asi jedno jestli kulatému či hranatému) a začnou vyjednávat podmínky dlouhodobého rozvoje dostihového sportu v České republice. Osobní animozity by měly jít stranou a pragmaticky jednat. Šéf NHL Gary Betman a šéf hráčských odborů NHLPA Donald Fehr spolu nemusí trávit dovolenou a chodit spolu každý pátek na pivo. V rozhodujících chvílích se však musí dohodnout na základě věcných argumentů a nikoliv pomluv. Může nastat situace, kdy přímé jednání nebude možné, tak zavolají prostředníka a hledají cestu ke kompromisu. Další důležité slovo pro všechny zúčastněné je právě kompromis. Bez něj cesta vpřed možná nebude.
Pokud si zástupci té či oné strany budou pouze čechrat svá uražená ega, o spolupráci či kompromisu nebude možné mluvit. Majitelé, trenéři a jezdci potřebují pořadatele, aby mohli oni či jejich svěřenci ukázat své mistrovství. Pořadatelé ovšem také potřebují majitele, trenéry a jezdce. Bez nich dostihové dny dělat nemohou, čím kvalitnější zábavu nabídnou, tím snadněji zlákají diváky, sázkaře i sponzory. Jeden bez druhého nejsou nic!
V této souvislosti bych rád ještě připomněl jednu větu, kterou jsem nedávno četl. „Kdo chce, hledá cesty, kdo nechce, hledá důvody!“
Doufám, že cest bude v příštích týdnech, měsících a letech mnohem více než důvodů. Mějte pěknou sezónu a na dostizích se hlavně bavte a usmívejte se :-)!
Zatím nebyl přidán žádný komentář.