Začalo se běhat tzv. systémem mítinků. Ve Velké Chuchli se v rámci jarního mítinku konalo šest dostihových dní od 13. do 24. května. Bylo odběhnuto celkem 36 dostihů, 24 rovinových a 12 překážkových. Koncem června začal mítink v Karlových Varech, který nabídl celkem 7 dostihových dní během patnácti kalendářních. Druhý pražský mítink se odehrál ve druhé polovině srpna, kdy se během deseti dní konalo šest dostihových. Třetí a závěrečný pražský mítink se konal od 26. září do 10. října a odběhnuto bylo 49 dostihů během sedmi dní. Týden na to se konal dostihový den v Pardubicích, jehož vrcholem byla Velká pardubická. Celkem program nabídl 6 dostihů, čtyři rovinové a dva překážkové. Kromě Velké pardubické se konalo ještě klání přes proutěné překážky. Tak vypadal první dostihový rok v samostatném Československu.
Jubilejní stý, který odstartuje v neděli 7. dubna, by měl nabídnout celkem 56 dostihových dní na 11 dráhách a vyplaceno na dotacích by mělo být celkem 46,4 miliónu korun. Od roku 1920 se dostihy na českém území konaly na více než 60 místech, na 21 z nich se uskutečnilo více než 100 dostihů (mezi ně patří všechny aktivní dráhy) a šesti se konalo více než 1000 dostihů. Pojďme se podívat na několik zajímavostí z těchto drah.
Velká Chuchle
Synonymum českých dostihů, jinak nelze centrální závodiště dnes na jižním okraji Prahy pojmenovat. Od roku 1920 neexistuje žádný rok, kdy by se ve Velké Chuchli neběhalo, takovou bilancí se jiná dráha pochlubit nemůže. Pokud vše půjde podle plánu měl by se ve Velké Chuchli v listopadu uskutečnit dostih s pořadovým číslem 17 000 od roku 1920! Dráha hostila více než polovinu všech dostihů v Česku konaných. Z pohledu rovinového provozu je její význam ještě větší, neboť zde bylo odběhnuto 64 procent rovinových zkoušek. Nejvíce dostihů se konalo ve Velké Chuchli v roce 1994, z dnešního pohledu neuvěřitelných 246. Více než 200 klání za rok není žádnou výjimkou, za 99 let se více než dvě stovky dostihů konaly v 17 letopočtech. Nejméně dostihů hostila Velká Chuchle v roce 1936, pouhých 93. Je to jediný rok, kdy nebyl překonán trojciferný počet klání. Dlouhodobý průměr činí 170 dostihů za rok, ale od roku 2012 je počet dostihů vždy nižší.
Karlovy Vary
Druhý nejvyšší počet dostihů v rámci Česka se od roku 1920 odběhal v Karlových Varech. Zejména na přelomu dvacátých a třicátých let 20. století se v lázeňském městě konaly měsíční mítinky s více než 10 dostihovými dny. V České statistice chybí rok 1939, kdy se v Karlových Varech běhalo, ale pod patronátem německé dostihové autority. Na programu byly tři dostihové dny, během kterých bylo odběhnuto 18 dostihů. Od roku 1940 do roku 1946 se dráze neběhalo stejně jako v letech 1973 až 1975 a v roce 1980. Od roku 1981 je tradice nepřerušena. Maximum dostihů hostila dráha ve Dvorech v roce 1990, kdy jich bylo odběhnuto 138. Sto a více klání najdeme ještě v letech 1925 a 1929, což svědčí o vysoké prvorepublikové prestiži dráhy. Po druhé světové válce význam Karlových Varů klesl. Pouze v letech 1949 až 1959 se konalo více než 30 dostihů ročně. Od roku 2009 je pravidlem 40 až 50 dostihů za rok.
Pardubice
V současné době druhé nejvýznamnější závodiště v zemi, ale do začátku osmdesátých let 20. století tomu bylo jinak. Od roku 1920 do roku 1981, tedy za 62 let, se v Pardubicích osm let neběhalo a ve 25 případech jsme mohli sledovat do 10 dostihů za rok! V dalších 25 případech se konalo mezi 11 až 22 dostihy za rok, a to se zdaleka nejedná jen o dostihy překážkové, za první republiky byly rovinové zkoušky na programu pravidelně (prvorepubliková bilance je celkem 165 dostihů, 77 rovinových a 88 překážkových, z toho bylo 18 ročníků Velké pardubické…). Možná i tato statistika staví výjimečnost Velkého Taxisova příkopu do jiného světla. Do roku 1981 bylo maximem 29 dostihů v Pardubicích za rok, a to v letech 1963, 1967 a 1981. Rok 1980 byl o jeden dostih chudší. Od roku 1982 do roku 1994 se v Pardubicích konalo 40 až 60 dostihů za rok a od roku 1996 je pravidlem alespoň 70 dostihů. V letech 2002 a 2013 se počet klání blížil stovce. Od roku 2013 počet dostihů klesá, v letošním roce by měl být počet stejný jako v roce minulém. V současnosti se jedná o centrální překážkovou dráhu.
Slušovice
V srpnu 1981 se ve Slušovicích konal první dostihový den, letos tedy budeme svědky 39. sezóny v nepřetržité řadě. Na vlásku to bylo v roce 2003, kdy se konalo jen 7 dostihů, 5 rovinových a 2 překážkové. Letošní květnový den bude pro dráhu jubilejní. Budeme svědky 1800. cvalového dostihu celkem, odběhnut bude 1300. rovinový a pětistý překážkový. V minulosti dráha hostila nejeden rovinový dostih nejvyšší kategorie, nyní se zde běhají překážkové jedničky a nejdelší tradici má Velká slušovická steeplechase.
Lysá nad Labem
Dostih s pořadovým číslem 1300 čeká v letošním roce Lysou nad Labem. Dostihová tradice se začala psát na příjemném závodišti v roce 1953 a přestávky byl pouze tři, v letech 1956, 1959 a 1982. Dříve byly lysolabskou specialitou překážky, v novodobé historii hrají prim roviny. V počtu konaných dostihů od roku 1993 patří Lysé šesté místo s 918 dostihy. Za prvních čtyřicet let existence se zde konalo 364 dostihů, což není ani deset ročně, zatímco průměr od roku 1993 je více než 35 klání za rok.
Most
Nejmladší dostihovou dráhou, která hostila od roku 1920 minimálně tisíc klání je Most. První pokusy o dostihy v severočeském městě byly v letech 1960 a 1961, kdy bylo odběhnuto 13 klání, dvě rovinová a 11 překážkových. Novodobá historie se začala psát na podzim roku 1997. Za 22 let provozu byly v Mostě roky horší i lepší, ale poslední sezóny přinášejí šest až sedm dostihových dní a počet dostihů se pohybuje okolo čtyřiceti za rok. Své místo zde měly i překážkové dostihy, ale od roku 2015 jejich počet klesá.
Evfwzx
6.3.2024, 03:14