Vysvětlení zájmu českých trenérů o starty na jihu Polska má dobrý znalec tamních poměrů Grzegorz Witold Wroblewski. „Ve Wroclavi je všechno úplně nové. Je tam nové vedení, jsou tam mladí, ambiciózní trenéři, kteří prosazují mé myšlenky, které jsem měl už kdysi, když jsem v Polsku trénoval. Je to něco jiného než ve Varšavě, tam je stále všechno stejné. V Polsku mají staré řády, které mnoho novinek neumožňují. Ve Wroclavi jsou však mladí lidé, kteří to chtějí posunout dál a otevřít dostihy světu.“
Podobně vidí wroclavské reálie i trenér Pavel Tůma. „Zatím to tam není ideální, ale snaží se to tam modernizovat. Já jsem tam jezdil před 10 až 15 lety, od té doby to tam šlo nahoru. Ještě samozřejmě mnoho věcí chybí, ale snaží se. Od příštího roku má být rozšířena především překážková dráha, která je v současnosti úzká. Dráhu se snaží zavlažovat, i když to není ideální. Když jsem mluvil s organizátory, snaží se to zlepšit, a také tam začínají být zajímavé dotace.“
Běžné provozní dostihy se neběhají o žádné závratné sumy, dva z tří překážkových dostihů následující neděle jsou dotovány 10 500 zlotých (Více než 63 tisíc korun). „Nejsou to žádné velké peníze, ale za dva týdny je máte na účtě, a to je podstatné. Něco jiného jsou zářijové dotace, ty jsou zajímavé i pro pro nejleší u nás,“ vypočítává Pavel Tůma a doplnil. „Navíc pro nás je tam lepší cesta než do Pardubic, postavili tam novou dálnici, tak je cesta pohodlná.“
Právě v ekonomice vidí jeden z hlavních důvodů cest do Wroclavi Grzegorz Wroblewski. „Zlepšení ve Wroclavi pro nás přišlo v ideálním momentu, kdy do Itálie moc jezdit nemůžeme, protože tam se neplatí a do Polska to není daleko. Finančně něco jiného je to ve Francii, kde je navíc hodně dostihů, ale tam je to daleko a navíc obrovská konkurence. Nemáme koně, kteří by mohli každý týden hrát proti Barceloně nebo Realu Madrid. Potřebujeme se přípravné dostihy, a potom jednou si zkusit zaběhnout proti Barceloně.“
Proto i dvojice překážkových dostihů druhé srpnové neděle (7. Dostihový den sezony 2013) je českými stájemi velmi dobře obsazena (v proutěnkách se představí trio Blesk, Burbon a Sinuhet, ve steeplechase kvartet Kamelie, Neicer, Nigra a Ursan). „Dříve startovalo ve Wroclavi na proutěnkách sedm nebo osm koní, nyní je jich tam dvanáct mám z toho trochu strach, protože překážková dráha není příliš široká. U nás zase běhá proutěnky ve čtyřkách například Sokol, zvolil jsem Polsko, navíc tamní proutěnky jsou trochu menší než naše,“ zamýšlí se Pavel Tůma, který posílá do proutěnek pro čtyřleté a starší Sinuheta.
Gregorz Wroblewski posílá do Wroclavi dvojici Blesk a Kamelie. „Blesk to je takový chudák, ne každý kůň se narodí jako vhodný do krosů, a to je jeho případ. Tady nemá co běhat, proto ho posílám tam. Pro Kamelii je to test na rozběhání, měla by absolvovat jiné dostihy.“
Italská zlatá žíla pomalu vysychá, a tak především překážkové stáje musí hledat nové příležitosti, kde by se mohly prosadit a vydělat tolik potřebné finance. Wroclavská dráha v Partynicích je jednou z možných cest, navíc blízko od nás. Navíc díky loňskému fotbalovému mistrovství se zlepšila polská silniční infrastruktura, a tak cesty na sever už nejsou tak zdlouhavé a nepříjemné.
Zatím nebyl přidán žádný komentář.