První dostihový den, který se měl uskutečnit již v sobotu 6. dubna ve Slušovicích je zrušen. A bohužel stejně i nedělní Gomba handicap v pražské Velké Chuchli. Pro pravověrné turfmany je tato informace již známá, neboť se objevila 1. dubna na dostihových serverech včetně toho našeho. A že se skutečně nejedná o aprílový žert, potvrdil dnes GALOPP REPORTERu prezident JCČR Ing. Václav Luka.
Ve Slušovicích leží na dostihové dráze téměř půl metru sněhu, což by se hodilo spíše pro uspořádání závodů v biatlonu. V Praze však tak dramatická situace není, proto by se mohlo zdát rozhodnutí o zrušení dostihů předčasné.
„Když vidíte ten výhled počasí… Existuje totiž jedna důležitá věc. Těsně před dostihy musí na dráze pracovat lidi. Dráha se musí přichystat, ale v téhle fázi nemůžeme dělat vůbec nic, protože je dráha promrzlá. Takže i kdyby nakonec bylo v neděli pěkné počasí, tak by tomu nepředcházela řádná příprava dráhy. To s sebou nese zejména bezpečnostní rizika, ale v neposlední řadě by mohlo dojít k takovému poškození dráhy, které by ohrozilo konání důležitějších jarních trialů,“ řekl prezident Luka a dodal, že případné nahrazení tohoto dostihového dne nepřipadá v úvahu. „Dostihová sezóna ve Velké Chuchli je naplněná a uvažovat o nahrazení tohoto dne nějakým letním termínem je naprosto absurdní, protože se jedná o přípravné dostihy. Spíše se pokusíme měnit propozice tak, aby došlo k dostatečné přípravě tříletých koní. Například by se mohl skumulovat dvojkový sprinterský dostih Maška spolu s Gomba handicapem. K uskutečnění by mohlo dojít třeba za čtrnáct dní nebo za tři neděle. Nemohu to v tuto chvíli potvrdit, neboť takové rozhodnutí nezávisí pouze na mé osobě,“ doplnil prezident Václav Luka.
Dostihy se neruší jen zde, ale i v dalších místech dostihové Evropy. Letošní zimní rozmary zkomplikovaly dostihy ve Francii, Anglii, ale rušilo se i u sousedů jako například na Slovensku, v Maďarsku nebo v Německu. Pravdou je však také skutečnost, že se k takovému opatření, jakým je zrušení dostihového dne, přistupuje jako k jednomu z posledních. Jsou-li vyčerpány všechny možnosti jak dostihový den zachovat. Například ochrana dráhy pomocí jejího zakrytí což samozřejmě vyžaduje vyšší finanční nároky. Jednou z možností, kterou lze za určitých podmínek využít, je například dočasné zúžení dostihové dráhy.
Důležitými činiteli při rozhodování jsou kromě počasí také finance a vůle. V neposlední řadě je důležitá i komunikace a způsob sdělení. V době, kdy lze administrovat webové stránky z mobilního telefonu, je škoda, že stanovisko odpovědného orgánu se objeví na oficiálních stránkách dlouho poté, kdy zpráva koluje po všemožných internetových dostihových portálech.
Otázku, zda-li se ve Slušovicích pokusí nahradit zrušený dostihový den, jsem položil i jednomu z hlavních organizátorů slušovických dostihů Mgr. Zdeňkovi Karlachovi. Ten mi naopak sdělil, že ve Slušovicích se tento den vynasnaží nahradit.
„Zatím žádný konkrétní termín nebudu říkat, neboť se může stát, že takovéto počasí bude panovat ještě nedejbože čtrnáct dní. Pak budou rušit dostihy i další závodiště a nastane dohadování o termíny. Takže budeme hledat volný termín a tento dostihový den nahradit určitě chceme,“ ujistil Karlach.
A tak nezbývá než čekat, až se matka příroda umoudří a nastane konečně jaro se vším tím ptačím švitořením, sluníčkem a zelenající se travičkou. Nebo Pán Bůh vyslyší naše tiché motlitby a budeme moci odstartovat dostihovou sezónu tak, jak se patří.