Benešov – 513 Na dráze v Benešově-Černém lese se první dostihy konaly v roce 1955 a zatím poslední přesně o 60 let později v roce 2015. Za tu dobu se na příjemné dráze s ostrým obloukem do cílové roviny konalo celkem 513 dostihů, 209 rovinových a 304 překážkových. I tato čísla jasně dokumentují, že se jednalo spíše o překážkovou dráhu než rovinovou. První výpadek v konání dostihů nastal v letech 1961 až 1964 a druhý v roce 2003. Ten třetí zatím pokračuje, neboť ani na rok 2018 není do Černého lesa plánován žádný dostihový den. Celkem napočítáme 55 ročníků benešovských dostihů. Do začátku devadesátých let se konal zpravidla jeden dostihový den ročně, potom dostihů přibylo a v poslední dekádě se konal opět zpravidla jeden dostihový den ročně. To už převažovaly rovinové dostihy nad překážkovými.
Tochovice – 509 Na dostihové dráze na Příbramsku se konal první dostihový den v roce 1968, repríza přišla na program o rok později a třetí ročník tochovických dostihů nesl letopočet 1972. Souvislá řada tochovických dostihů se začala psát v roce 1980 a bylo ukončena v roce 2011. Jedinou výjimkou v této řadě byl rok 1983. Do roku 1997 se v Tochovicích konaly rovinové i překážkové dostihy, ale posledních čtrnáct ročníků bylo vyhrazeno pouze rovinám. Nejslavnější tochovické období patří do let 1991 až 1996, kdy se na místní dráze konalo několik dostihových dní za rok, a bude navždy spojeno se jménem Václava Chaloupky. Rekordní byl rok 1992, kdy se na Příbramsku konalo 73 dostihů, 44 rovinových a 29 překážkových. Za celou dobu existence se v Tochovicích uskutečnilo 509 dostihů, 358 rovinových a 151 překážkových.
Brno – 439 První dostihový den v novodobé historii brněnských dostihů se uskutečnil 28. června 1998 na dráze v sousedství brněnského letiště na okraji obce Dvorska. Za dvacet let tým pořadatelů vedený Josefem Vymazalem uspořádal 439 dostihů, 290 rovinových a 149 překážkových, ale také několik desítek dostihů pro neregistrované nebo pro poníky. Dráha je specifická, má spíše čtvercový tvar a délku dokola pouze 1200 metrů, ale dostihy se těší velké přízni publika. Navrch mají rovinové dostihy, ale nedílnou součástí jsou i překážky. Dostihy ve Dvorskách navazují na klání v nedalekých Tuřanech v letech 1964 a 1966. Tehdy se konalo 14 dostihů, 3 rovinové a 11 překážkových. V současné době se konají zpravidla tři dostihové dny ročně, jarní, letní a podzimní. Stejné by to mělo být i v roce 2018, kdy jsou dostihy naplánovány na 21. dubna, 16. června a 6. října.
Kolesa – 410 O měsíc později než v Brně, 25. července 1998, se konal první dostihový den na dráze v Kolesách u Kladrub nad Labem. Areál, o který se stará Václav Sůra s rodinou, je specializován na překážkové dostihy, především cross country. Mladí koně tu získávají zkušenosti s členitými překážkami a také častými změnami směru. Za dvacet sezón se ve východních Čechách konalo 410 dostihů, 151 rovinových a 259 překážkových. Ročně hostí závodiště dva až tři dostihové dny, v příštím roce se vrátí do Koles dubnový dostihový den, tradicí je prázdninový den a od roku 2013 se běhá také začátkem listopadu. O dostihy v příjemném areálu je zájem mezi realizačními týmy i mezi diváky.
Netolice – 370 Jedna z nejstarších tuzemských dostihových drah, kde se první dostihy konaly již v roce 1954 a v letošním roce jsou plánovány na první zářijový den. Během více než šedesáti let registrujeme také deset sezón, kdy dráha u zámku Kratochvíle zela prázdnotou (1960, 1962, 1963, 1969, 1970, 1976, 1979, 1993, 1995 a 1997). V letošním roce tak budeme moci navštívit 55. Netolické dostihy. V historii i v současnosti se koná zpravidla jeden dostihový den za rok. Dlouhé roky hrály prim překážkové dostihy, ale v posledních sezónách se koná více rovinových zkoušek. V poválečné historii se v Netolicích uskutečnilo 370 dostihů, 155 rovinových a 215 překážkových. V jižních Čechách se v minulosti běhalo na několika místech, ale Netolice zůstaly jediným místem, kde se konají klání anglických plnokrevníků.
Mimoň – 337 Dráha pod vrchem Ralsko a v blízkosti mimoňského hřebčína poprvé hostila dostihy v roce 1965. Aktivních sezón napočítáme pouze 38, neboť v historii najdeme také patnáct přestávek (1966, 1974, 1986, 1990, 1993, 1995, 1997 až 2002, 2012 až 2014). Celkem se v Mimoni uskutečnilo 337 dostihů, 203 rovinových a 134 překážkových. V posledních letech se konají tři až čtyři dostihové dny převážně s provozními dostihy, na letošní rok jsou proponovány čtyři dostihové dny.
Hluboká nad Vltavou – 274 Dostihová historie pod světoznámým zámkem v Hluboké nad Vltavou trvala 28 let. Začala v roce 1972 a skončila v roce 1999, kdy se konal poslední dostihový den. Jedinou přestávku si dostihy v Hluboké vybraly v roce 1982. Zpravidla se konal jeden dostihový den ročně, ale v devadesátých letech byla v permanenci třikrát nebo čtyřikrát ročně. Z celkového počtu 274 odběhnutých dostihů bylo 108 rovinových a 166 překážkových.
Olomouc – 261 Od roku 1947 do roku 1976 byly pravidelnou součástí dostihového kalendáře dostihy v Olomouci, jedinou výjimkou byl rok 1974. Celkem se zde odběhlo 261 klání, 81 rovinových a 180 překážkových. I když to z počtu dostihů nevyplývá, konaly se většinou dva dostihové dny ročně, v rámci jednoho tři až pět dostihů. Roviny byly zpravidla vyhrazené polokrevným koním. Doménou olomouckých dostihů byly překážky, neboť v té době se v Pardubicích běhalo pouze svátečně.
Odry – 248 Další moravskou dráhou specializovanou překážkové dostihy byly Odry. Dostihy se tam konaly 25 let od roku 1951 do roku 1975. Za tu dobu mohli diváci shlédnout 248 měření sil, 65 rovinových (stejně jako v Olomouci spíše pro polokrevníky) a 184 překážkových. Také Odrách se konal zpravidla jeden až dva dostihové dny ročně s nižším počtem dostihů při jednom dni.
Veselí nad Moravou – 175 Další moravskou dráhou, které se může pochlubit více než dvacetiletou tradicí je Veselí nad Moravou. Na zdejší dráze se konal dostihový den pravidelně od roku 1967 až do roku 1990 (výjimkou byl rok 1985). Zřejmě nové politické a ekonomické poměry v zemi měly na svědomí ukončení dostihů na dráze v hodonínském okrese, kde se také konalo více překážkových dostihů než rovinových. Za 24 uskutečněných dostihových sezón viděli diváci 175 dostihů, 53 rovinových a 122 překážkových. Zbytky dráhy byly k vidění ještě nedávno.
Albertovec – 172 Dráha v sousedství hřebčína se zapsala do poválečné historie ve třech etapách. První je rok 1962, kdy se ve Slezsku konaly první tři dostihy, druhá etapa je ta nejslavnější, představují ji sezóny 1969 až 1989, kdy se běhalo 21 let v řadě a na poslední třetí etapu si mnozí pamatují, neboť ta spadá do 21. století, do let 2006 až 2012. Sedm let za sebou se konal vždy jeden dostihový den. Diváci se vždy soustředili u Borcova skoku, specifické překážky v místní pískovně. Během 29 sezón se v Albertovci konalo celkem 172 dostihů, 42 rovinových a 130 překážkových. V osmdesátých letech byl hlavní bod programu také kvalifikací na Velkou pardubickou.
Světlá Hora – 129 Historie oficiálních dostihů se Světlé Hoře začala psát 18. července 1998. Několik let před tím se zde konal neoficiální dostihový den. Závodiště je součástí tréninkového centra, kde připravuje své svěřence Čestmír Olehla, který je v posledních letech také pořadatelem dostihů. Historie byla přetržena pouze v roce 2012, kdy se dostihový den neuskutečnil z důvodu požáru. Za devatenáct uskutečněných dostihových dní bylo odběhnuto 129 dostihů, osm rovinových a 121 překážkových. Dráha ve Světlé Hoře je typickou překážkovou, roviny jsou zde pouze jako doplněk, nebo příprava pro budoucí skokany.
Tlumačov – 96 Více než tři dekády se konal zpravidla jeden dostihový den s třemi až pěti dostihy na dráze v Tlumačově. První dostihy se zde konaly v roce 1952 a poslední v roce 1985, v řadě najdeme také osm vynechaných let (1953, 1955, 1961, 1964, 1966, 1968, 1974 a 1977). Během 26 uskutečněných sezón bylo odběhnuto 96 dostihů, 19 rovinových a 77 překážkových.
Poděbrady – 85 V devíti poválečných sezónách se běhalo na dráze v Poděbradech. Poprvé ožila již v roce 1947, ale na další dostihový den se čekalo pět let, následovaly roky 1955, 1957 a od roku 1959 do roku 1963 nepřetržitě. Před 55 lety najdeme zmínku o závodišti v městě na Labi naposled. Dostihové dny se konaly zpravidla v létě, když skončila sezóna ve Velké Chuchli a než se začalo v Karlových Varech. Hlavní doménou byly překážky, z 85 konaných dostihů bylo sedmdesát přes skoky.
Vizovice – 55 Pouhé čtyři sezóny, 1978 až 1981, posunuly do našeho výčtu dráhu ve Vizovicích, která byla zřízena JZD Slušovice. Nevyhovovala ovšem rovinovým dostihům, a tak představitelé ambiciózního družstva hledali možnosti vybudovat dráhu novou, to se podařilo v létě 1981, a tak dráze ve Vizovicích byla opuštěna. V letech 1978 až 1980 se zde konaly tři dostihové dny s pěti překážkovými dostihy a v posledním roce pouze dva. Všech 55 odběhnutých dostihů bylo překážkových.
Opava – 53 Slezské město najdeme na dostihové mapě od roku 1950 do roku 1964. Na několika drahách (Jarkovice, Kylešovice a Kateřinky) se běhalo celkem v deseti sezónách (1950, 1951, 1953, 1955 až 1960 a 1964). Hlavní slovo měly překážkové dostihy, kterých se konalo 40 z 53 uskutečněných, roviny byly doplňkem a určeny převážně pro polokrevníky.
Dráhy, na kterých se nekonalo v poválečném období ani 50 dostihů (41 míst, kde se konalo celkem 498 dostihů, tj. 1,84 z celkového počtu)
Boskovice-Mladkov – 26, Brno-Tuřany – 13, Brumov-Bylnice – 5, Česká Lípa – 5, České Budějovice – 14, Frenštát pod Radhoštěm – 6, Hořice v Podkrkonoší – 2, Hradec Králové – 7, Hradec nad Moravicí – 8, Hranice – 6, Chlumec nad Cidlinou – 7, Jičín-Vokšice – 7, Kladruby nad Labem – 32, Kojetín – 7, Kolín – 7, Kroměříž – 5, Lázně Bohdaneč – 8, Letohrad – 5, Liberec – 13, Mirošov – 27, Místek-Sviadnov – 12, Most – původní – 13, Mšeno – 5, Nymburk – 4, Obříství – 5, Olšany – 24, Otice u Opavy – 6, Ostrava-Vyškovice – 9, Ostrožská Nová Ves – 7, Plzeň – 13, Pohořelice – 11, Pravčice – 11, Prostějov – 20, Radslavice – 44, Rozběřice – 6, Stará Boleslav – 6, Šumperk – 6, Tábor – 47, Valašské Meziříčí – 7, Xaverov – 27 a Žlutava – 5.
Foto: Dostihy v Brně, Kolesách, Mimoni, Netolicích a Světlé Hoře.
Kgmmcs
5.3.2024, 22:44