27 083 Za zmiňované období se v České republice konalo 27 083 cvalových dostihů, některé byly pouze o čestné ceny, drtivá většina jich však byla dotovaných. 18 567 dostihů bylo rovinových a překážkových bylo odběhnuto 8 516 (31,4 %). Logicky nejchudším rokem ze všech zmiňovaných byl ten první, 1945. Ve druhé polovině roku se konalo 137 klání. Naopak nejvíce dostihů bylo k vidění v roce 2000 – 567. Do poloviny šedesátých let se konalo v Česku do 300 dostihů za rok. První vzestup nastal na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, ale od roku 1973 došlo opět k poklesu počtu dostihů pod tři stovky za rok. Další vzestup byl zahájen v roce 1979 a o devět let později došlo poprvé k překročení hranice 400 dostihů za rok. Hranice 500 byla překročena v roce 1994 a zatím naposled v roce 2011. Od roku 1991 se koná v České republice minimálně 451 dostihů za rok. Průměr v poválečném období vychází na 371 dostih za rok, 254 rovinových a 117 překážkových. Od devadesátých let tedy zažíváme dostihově nejlepší časy od konce druhé světové války.
Velká Chuchle - 12 837 Nejznámějším dostihovým podnikem v České republice je Velká pardubická, ale synonymem tuzemských dostihů je bezesporu Velká Chuchle. Od roku 1945 se zde konalo 12 837 cvalových dostihů (47,4 % z celkového počtu), z toho bylo 11 711 rovinových (63 %) a 1126 (13,2 %) překážkových. Průměrně se ve Velké Chuchli konalo 175 dostihů každý rok, z toho bylo 160 rovinových a 15 překážkových. Nejvíce dostihů hostilo pražské závodiště v roce 1994 – 246, naopak jen o čtyři roky dříve, v roce 1990 jsme díky dostavbě nové tribuny zaznamenali nejnižší počet dostihů – 118. V sedmnácti poválečných sezónách se konalo více než 200 dostihů za rok (1947, 1949, 1972, 1973, 1974, 1975, 1979, 1980, 1981, 1986, 1988, 1989, 1991, 1993, 1994, 1998 a 2000). Naopak v jedenácti případech se nekonalo ani 150 klání za rok (1945, 1954, 1956, 1963, 1964, 1985, 1990, 2002, 2013, 2016 a 2017).
11 V minulém i letošním roce bude v permanenci v České republice celkem jedenáct dostihových drah. Sumárně se na těchto jedenácti drahách konalo v poválečném období 24 143 dostihů (89,1 %). Mezi závodiště s více než tisícem odběhnutých dostihů patří Pardubice, Karlovy Vary, Slušovice, Lysá nad Labem a Most. Brno, Kolesa, Netolice, Mimoň a Světlá Hora patří mezi dráhy s několika stovkami odběhnutých dostihů.
52 Kromě jedenácti zmiňovaných drah se v poválečném období běhalo v České republice na 52 místech, možná i více, neboť zřejmě v Opavě se běhalo na více drahách, zřejmě i v Táboře nebyla k dispozici jen jedna dráha. Ovšem 45 míst (Ostrožská Nová Ves, Tlumačov, Kladruby nad Labem, Tábor, Pravčice, Žlutava, Pohořelice, Obříství, Jičín-Vokšice, Brumov-Bylnice, Mšeno, Liberec, Prostějov, Brno-Tuřany, Lázně Bohdaneč, Opava, Xaverov, Místek-Sviadnov, České Budějovice, Kroměříž, Kolín, Ostrava-Vyškovice, Letohrad, Frenštát pod Radhoštěm, Poděbrady, Rozběřice, Plzeň, Česká Lípa, Most v šedesátých letech, Šumperk, Nymburk, Valašské Meziříčí, Hořice v Podkrkonoší, Hranice, Chlumec nad Cidlinou, Hradec Králové, Stará Boleslav, Otice u Opavy, Kojetín, Vizovice, Boskovice-Mladkov, Mirošov, Hradec nad Moravicí, Olšany a Radslavice) hrálo spíše epizodní roli, na jednotlivých drahách se konalo maximálně několik desítek dostihů v sledovaném období. Výraznější stopu zanechalo dnes již sedm opuštěných drah, Benešov (513 dostihů), Tochovice (509), Hluboká nad Vltavou (274), Olomouc (261), Odry (248), Veselí nad Moravou (175) a Albertovec (172). Na sedmi zmiňovaných drahách se konalo 2152 klání, což společně s 11 aktivními drahami dává součet 26 295 dostihů (97 % z celkového počtu). Na výše zmiňovaných 45 míst zbývá „pouze“ 788 klání v poválečné historii.
Pardubice – 3164 Druhým nejvytíženějším závodištěm poválečného období jsou Pardubice, ale pozor nebylo tomu tak vždy. Do roku 1954 se konal zpravidla jeden dostihový den ročně a jeho vrcholem byla zmiňovaná Velká pardubická. Od roku 1955 až do roku 1981 najdeme v Pardubicích dva až čtyři dostihové dny za rok. Počet dostihových dní začal vzrůstat v roce 1982 a do roku 1995 najdeme u nejvýznamnější tuzemské dráhy zpravidla 40 až 60 dostihů za rok. Od roku 1996 najdeme ve statistikách minimálně 70 klání ročně a tato hranice se stále drží. Pouze pět dostihů najdeme ve statistikách z let 1946 a 1949, naopak nejvíce klání se konalo v roce 2013 – 98. Průměrně v Pardubicích vychází v poválečném období 44 dostihů za rok, 4 rovinové a 40 překážkových. Z celkového počtu 3164 dostihů bylo 2860 překážkových. V domově Velké pardubické se tak v poválečném období konala třetina všech překážkových dostihů, nyní je to zpravidla polovina. Najdeme i jedinou absenci, a to v roce 1945.
Karlovy Vary – 2368 Třetí místo ve statistice patří dráze v Karlových Varech-Dvorech, kde se z 73 sledovaných sezón běhalo v 68, závodiště zelo prázdnotou v letech 1945, 1973, 1974, 1975 a 1980. V letech 1966 a 1977 se konalo pouze šest dostihů za rok, naopak v roce 1990 jich napočítáte 138, neboť zaskakovalo za Velkou Chuchli. Z celkového počtu 2368 klání bylo 1972 rovinových a 396 překážkových, což dává průměr 35 na sezónu (29 rovin a 6 překážek). K lázeňskému městu patří letní dostihové dny, zpravidla čtyři až pět za sezónu, až v posledních letech došlo přece jen ke změně a program je téměř celoroční (od dubna do září). Nejtradičnějšími dostihy jsou Velká cena města Karlovy Vary a Karlovarský handicap na dvojnásobnou míli.
Slušovice – 1743 Čtvrté místo patří moderní moravské dráze, která počátkem osmdesátých let rozčeřila hladinu tuzemských dostihů. Po jejím nástupu na scénu se začalo více běhat v Pardubicích a také ve Velké Chuchli přibylo dostihů. Poprvé se ve Slušovicích běhalo 21. srpna 1981, zdejší dostihy navazovaly na ty ve Vizovicích, kde se začalo běhat v roce 1978 a celkem tam bylo odběhnuto 55 překážkových dostihů. Celkem za 37 sezón mohli diváci ve Slušovicích vidět 1743 dostihů, 1260 rovinových a 483 překážkových. Rekord patří roku 1991, kdy bylo na programu 107 klání, naopak v roce 2003 se konalo pouze 7 dostihů. Slušovický průměr je 47 dostihů za rok, 34 rovinových a 13 překážkových. Přesně v těchto intencích by měla být i sezóna 2018.
Lysá nad Labem – 1258 Dráha ve středních Čechách se objevila poprvé na scéně 9. srpna 1953, a tak si za sedm měsíců budeme připomínat 65 let tamních dostihů. Na první dostihy podle ročenky dorazilo 11 075 diváků. V pondělí 2. dubna bude zahájena 63. lysolabská sezóna, neboť v letech 1956, 1959 a 1982 se žádné dostihy nekonaly. Za 62 sezón se konalo 1258 dostihů, 612 bylo rovinových a 646 překážkových. V prvních letech existence se konaly zpravidla dva dostihové dny za rok, většina klání byla překážkových, roviny byly spíše doplňkem. V novodobé éře, po roce 1993, se situace změnila, dostihů přibylo a prim hrají roviny, ale překážkové vrcholy mají statut nejvyšší kategorie. Dlouhodobý průměr hovoří o 20 dostizích za rok (zhruba 3 dny) rovnoměrně rozdělených mezi roviny a překážky.
Most – 1088 Posledním tisícovkářem mezi tuzemskými drahami je mostecký hipodrom, kde se první novodobé dostihy konaly v září 1997. Za 21 sezón jsme napočítali 1088 dostihů, 812 rovinových a 276 překážkových. Průměr činí 52 klání za rok, 39 rovin a 13 překážek. K dotažení této mety v roce 2018 chybí jeden dostihový den. Na sklonku 20. století to byla vlastně obnovená mostecká premiéra, neboť mostecké dostihy najdeme také v ročenkách z let 1960 a 1961, kdy se pod Krušnými horami konalo 13 dostihů, 2 rovinové a 11 překážkových.
Pokračování příště
Foto: Dostihy ve Velké Chuchli, v Pardubicích, Karlových Varech, Slušovicích, Lysé nad Labem a Mostě.
Yauxpv
4.3.2024, 13:47Jirka
12.1.2018, 15:45Simona
12.1.2018, 15:07Nadija
12.1.2018, 15:05Adéla
12.1.2018, 15:02